چاپ افست (لیتوگرافی)

روش افست از جمله شیوه های متداول در چاپ بسته بندی است که به منظور ایجاد تصویر با بهره گیری از رنگ های تفکیکی و ترکیبی،مرد اســـتفاده واقع می شود. در این شیوه، با استفاده از روش لیتوگرافی و تفکیک رنگ و ترام گذاری بر روی پلیت، زمینه لازم برای انتقال مرکب و ایجاد رنگهای مختلف، حاصل گردیده و سطح چاپ شونده، می تواند به صورت رول پیوسته و یا صفحات مجزا باشد در تصویر زیر نمونه ای از ماشــین چاپ افست و نمای شماتیک سیلندرهای واحد چاپ در این شیوه، مشاهده می گردند. به که طور کلی شیو افست، به خصوص برای بسته بندی های کاغذی و مقوایی، روشی در دسترس ومقرون به صرفه است که کیفیت قابل قبولی را ارائه می دهد و امکان استفاده از رنگ های از پیش ساخته شده و نیز رنگ های تفکیکی چهار رنگ و شش رنگ در این شیوه وجود دارد. در ماشین چاپ، لاستیک واسط به عنوان سطحی انعطاف پذیر، واسطه انتقال مرکب از پلیت به سطح چاپ شونده مانند کاغذ یا مقوا می گردد. به دلیل هزینه های لیتوگرافی و تهیه پلیت و نیز راه اندازی و تنظیم دستگاه چاپ، حداقل تیراژ مقرون به صرفه در این شیوه، ۱۰۰۰ نسخه است و در مقادیر کمتر، معمولا تنها هزینه مواد اولیه از هزینه تمام شـــده کسر می گردد، هرچند پلیت ها از دوام خوبی برای چاپ انبوه برخوردار بوده و با حرارتی دهی آنها قبل از آغاز فرایند چاپ می توان این میزان را افزایش اعداد که معمولا اندکی از جزئیات ترام ها و کیفیت نهایی کاسته می شود.

فلکسوگرافی

در شیوه چاپ فلکسوگرافی، ایجاد تصویر از طریق تماس مستقیم سطح برجسته کلیشه که آغشته به مرکب است با سطح کاغذ، مواد پلاستیکی و یا سایر مواد انجام می شود. کلیشه فلکسوگرافی از ماده انعطاف پذیری که مشابه مهرهای ژلاتینی است تهیه می گردد. شیوه فلکسو از لحاظ آماده نمودن کلیشه به عنوان یکی از سریع ترین و کم هزینه ترین شیوه ها در چاپ کارهای نسبتا پرتیراژ با کیفیت متوسط به بالا محسوب می گردد لیکن دستیابی به کیفیت چاپ بالا و قابلیت تکرار آن در نمونه های مختلف چاپ شده در این روش، اندکی دشوار است. در این شیوه، خطوط ایجاد شده بر روی سطح کار چاپی، حالتی شبیه به تصاویر بدست آمده توسط مهرهای ژلاتینی را می یابند، بدین معنا که معمولا لبه های خطوط، سطوح و ترام ها، کم رنگ تر و وسط آنها پر رنگ تر شده و رنگ، حالتی یکدست نمی یابد. فلکسوگرافی از جمله روش هایی است که می تواند در چاپ بسته بندی های متشکله از مواد انعطاف پذیر و چند لایه نیز مورد استفاده قرار گیرد .برای چاپ بر روی سطوح پلاستیکی که شامل تصاویر خطی هستند از این شیوه استفاده می شود. که روش مناسبی برای چاپ بر روی بسته بندی های ارزان قیمت مانند پلی اتیلن سه لایه است، به خصوص در طرح هایی که تصاویر هافتون موجود نبوده و گرافیک بسته بندی به طرح های خطی و لکه هایی با رنگ های تخت خلاصه می گردد.

در تصویر نماهایی از ماشـــین چاپ، تهیه کلیشه و وضعیت کلی سیلندرهای واحد چاپ مشاهده می شوند. روش فلکسو علاوه بر فراهم آوردن امتیازاتی همچون سرعت بالای فرایند تهیه کلیشه و قیمت نسبتا پایین کلیشه حاصل شده، دارای معایبی نیز می باشد که از آن جمله می توان به محدودیت های موجود در بخش طراحی گرافیک و پیش از چاپ و نیز دشواری در دستیابی به کیفیت قابل قبول در نمونه های چاپ شده اشاره کرد. از آنجا که تهیه کلیشه در این شیوه،هزینه نسبتا پایینی را به خود اختصاص می دهد، لذا ایجاد تنوع در طر ح های چاپ شده بیشتر است.

چاپ تامپو ( بالشتکی-پدپرینتینگ)

شیوه چاپ بالشتکی یا پدپرینتینگ که با نام چاپ تامپو نیز شناخته می شود، با بهره گیری از سطحی انعطاف پذیر که با کلیشه تماس می یابد، مرکب را دریافت نموده و سپس به سطح نهایی منتقل می کند این شیوه، قابلیت چاپ بر روی سطوح تخت و نیز منحنی ساخته شده از مواد مختلف را دارا بوده و کیفیت بالایی را ارائه می نماید و در تیراژهای پایین نیز مقرون به صرفه است .در تصاویر نماهایی از دستگاه چاپ پد پرینتینگ و نمونه های چاپ شده با این شیوه مشاهده می شوند.

چاپ سیلک

چاپ سیلک‌اسکرین یا «چاپ سیلک» روشی برای چاپ تصویر است. در این روش از پارچه با توری با سوراخ‌های بسیار ریز استفاده می‌شود. توری در قابی ثابت می‌شود. تصویر مورد نظر روی این توری نقش می‌شود. سپس بخش‌هایی از تصویر که نباید رنگ بخورد با ماده‌ای مسدود کننده لاک حساس پوشیده می‌شود. این قاب توری را در این حالت شابلون یا کلیشه می‌نامند. سپس زیرکار را با فشار کاردک یا غلتک به سطح چاپ شونده منتقل می‌کنند. رنگ یا زیرکار فقط از بخش‌هایی که مسدود نشده یه کاغذ یا سطح چاپ شونده منتقل می‌شود و تصویر روی آن ظاهر می‌گردد. با این روش می‌توان بر روی مواد مختلف چاپ‌های تک‌رنگ یا چندرنگ صورت داد. با سیلک‌اسکرین می‌توان روی انواع مواد مانند پارچه و چینی و سرامیک و فلز و غیره تصویر چاپ کرد. با چاپ سیلک می‌توان روی اجسام با شکلهای مدور و غیر مسطح نیز چاپ نمود که از این نظر در بین روش‌های چاپی منحصربه‌فرد است. این نوع چاپ برای چاپ تبلیغی بر روی اشیای گوناگون مثل تقویم و سررسید و لیوان و کاغذ بکار می‌رود.

در صورت وجود هر گونه سوال و یا نحوه سفارش می توانید با شماره های ما در تماس باشید و یا در بخش نظرات سوال های خود را بپرسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *